Welke uitgever past bij je boek? Wat zijn de onderwerpen waarover hij publiceert, wat is het karakter van de boeken uit zijn fonds? Veel boeken hebben een digitaal inkijkexemplaar op Managementboek.nl, hiermee krijg je snel een indruk van het karakter van boeken.
Als je bijvoorbeeld drie mogelijke uitgevers hebt gevonden, bel je eerst om over je manuscript te vertellen en te vragen of de uitgever interesse heeft. Stuur je boekplan (Word-document) naar de uitgever.
Je hebt een uitgewerkt idee voor een boek, een eerste hoofdstuk of misschien al een manuscript. Welke uitgever kent je doelgroep goed en is bereid te investeren in je boek?
Voordelen van je boek laten uitgeven via een traditionele uitgeverij. Een uitgever:
Wat zijn de nadelen om je boek uit te geven bij een traditionele uitgeverij?
Je wilt graag zelf je boek uitgeven. Je hebt immers een fantastisch netwerk en commercieel inzicht om je boek te verkopen. Je hebt wat rondgevraagd en er lijkt behoefte te zijn aan je boek. Met zelf uitgeven heb je de vrijheid om de opmaak en uitvoering van je boek te kiezen en verdien je meer per boek – zeker als je boeken verkoopt bij trainingen en lezingen. Maar alles volledig zelf doen vraagt veel uitzoeken, vergelijken en overleggen. Bovendien levert het niet altijd het beste resultaat op, terwijl je wel zo’n 500 tot 1000 boeken wilt verkopen om je investering eruit te halen.
Om een goed en mooi boek te krijgen raad ik je daarom aan om professionals in te schakelen zodat je niet alles zelf hoeft te doen en je gebruikmaakt van hun expertise en netwerk. Er zijn uitgevers die je vanaf je boekidee uitstekend begeleiden bij het uitgeven van je eigen boek, zoals Donald Suidman van BigBusinessPublishers en Stella de Jager van S2 uitgevers. Met hen werk ik dan ook samen zodat jij een boek krijgt dat past bij jouw bedrijf en waar jij zo meteen enorm trots op bent.
In een gesprek hoor ik graag hoe je je boek wilt uitgeven en wijs ik je de weg naar uitgevers die bij jouw boek passen.